Sista dagen i sockerutmaningen

Yay! Nu är det den 29 februari och bara denna dag i sötsaksutmaningen kvar, sen ska jag äta en semla 🙂 och kanske en kaka eller två.

Men jag har valt att faktiskt fortsätta att utesluta sötsaker i mitt liv. Det jag har insett att mitt sockerberoende är så stort att jag behöver ett bra tag till innan jag kan bara släppa och leva på med alla sötsaker omkring mig och för att bli av med beroendet.

Den här 1,5 månaden har varit nyttig och lärorik. Sötsuget har slagit till med kraft några gånger men jag har hållit emot frestelsen. Känns bra och jag ger mig själv en klapp på axeln. Att leva enligt 5:2 har nog underlättat denna utmaning. Jag berättar mer i videon.

Jag är nyfiken på era upplevelser, ni som har deltagit i utmaningen. Skriv en rad om vad som var lätt eller svårt, föll du för frestelsen, var det svårt att hålla emot om någon trugade, fick du några hälsovinster. Använd kommentarsfältet eller om du vill vara anonym kan du PM:a.

Ett tips och råd om du föll för frestelsen, slå inte ned på dig själv för det. Misstag och fel gör vi jämt och det är viktigt att förlåta sig själv och släppa fel som vi gjort. Vi är inte våra misstag 🙂

Sann glädje

Så här glad kan man vara för att det endast är en vecka kvar i sockerutmaningen. Eller så är…

Posted by Livsfilosofi enligt Malin on Sunday, 21 February 2016

Kärleken övervinner allt

Det finns många känslor. Det finns de känslor som göra att du mår gott och de finns de som får dig att må mindre bra. Vi kan känna lycka, glädje, stolthet och vi kan vara lugna och tillfreds eller så är vi arga, känner irritation, skuld och skam och mycket mer.

Alla de olika känslor vi har kan brytas ner i molekyler och analyseras (precis som allt annat i livet som kan analyseras 🙂 ) och det resulterar i att det finns endast två sinnestillstånd, nämligen TILLIT och RÄDSLA. Ordet tillit brukar i de flesta fall nämnas som kärlek, men jag kan tycka att det är ett ord som förvirrar, för när man säger kärlek är associationen oftast kärlek till personer som partner, familj och vänner. Men min tolkning med citatet Kärleken övervinner allt är att kärleken i detta fall är tillit. För om vi alla skulle leva i tillit (kärlek) så vore världen en mycket trevligare plats.

Vi är inte våra känslor, vi har dem och vi kan för det mesta välja dem. Det finns alltid något att vara tacksam över och jag väljer glädjen och jag gör mitt bästa för att ha tillit till livet.

Amor vincit omnia

Lyxig äventyrsplanering

Afternoon Tea med champagne. Höstens äventyrsresa till Sikkim och Bhutan planeras. #äventyr #lyx #hightea #afternoontea #champagne #sigtuna

Posted by Livsfilosofi enligt Malin on Saturday, 20 February 2016

Trevlig helg!

Tjohoo!! Fredag och helg! Kände för att rocka loss och ville dela med mig 󾌸󾌴󾌳 Trevlig helg! #härligaliv #weekend…

Posted by Livsfilosofi enligt Malin on Friday, 19 February 2016

5:2, en livsstil

5-2 en livsstilNär jag för några år sedan såg på programmet Vetenskapens värld på SVT om 5:2 så blev jag väldigt intresserad. Eat, fast and live longer hette programmet som skrevs och presenterades av Michael Mosley (se länkar nedan).

Konceptet är att fasta två dagar i veckan, vilka dagar som helst, du väljer, och sedan äta normalt de andra fem dagarna.

Själv har jag levt enligt 5:2-metoden ett bra tag nu, lite till och från men mest till. De gånger jag inte fastar är när jag är på semesterresa. Annars försöker jag hålla mina fastedagar till måndagar och torsdagar. Det fungerar inte alltid att ta de två dagarna då det kommer affärsluncher, middagar med vänner, födelsedagar och annat skoj. Att planera och vara flexibel i livet är alltid bra, så blir inte fastan de dagar jag brukar ta dem lägger jag dem någon annan mer för tillfället passande dag.

För mig är 5:2 perfekt. Det är så enkelt. Ät pyttelite två dagar i veckan. Häpp! That’s it! Det enda man behöver hålla koll på är hur mycket 500 kalorier är (600 om du är man). Jag håller mig nånstans mellan 350-500 kalorier en fastedag.

I början tyckte jag att det var jobbigt att träna de dagar jag fastar. Det gör jag inte längre. Jag tränar på, kanske inte kör ett marathonpass men styrketräning blandat med kondition funkar utmärkt. Även långpromenad, så kallad power walk, är hållbart en fastedag.

Så här ser en normal fastedag för mig ut:

Frukost: Ingenting. En kopp svart te när jag kommer till kontoret (ibland tar jag en skvätt mjölk i).

Lunch: En banan (ca 90-110 kalorier)

Mellanmål: En eller två Finn Crisps (22 kalorier styck)

Middag: 8-10 tunna kalkon- eller kycklingskivor och 2-3 Wasa delikatess Sesam (ca 5 kalorier per kalkonskiva och 35 kalorier för knäckebrödet)

Under dagen dricker jag vatten, bubbelvatten och te (jag dricker inte kaffe för det tycker jag inte om).

IMG_5516

Det här matintaget kan kanske tyckas vara lite tråkigt och det kan jag nog hålla med om. Men det är enkelt. Jätteenkelt. Bananen mättar gott och det gör fibrerna i Finn Crispen också. Varma drycker ger också en mättande känsla. Jag lever enligt 5:2 för att hålla vikten och må gott. Ibland går jag dessutom ner i vikt och ibland äter jag för mycket under de vanliga dagarna så allt jämnar ut sig. Jag väger som jag vill och trivs med min kropp och jag kommer fortsätta att leva enligt 5:2, för den vinst jag får med bra energi och jag känner mig så mer alert är så värt det. Plus att det är billigt också 😉

Om du vill börja med 5:2 får du lite tips nedan:

  • De första fastedagarna är de värsta. Låt det gå 3-4 veckor. Håll ut. Det blir bättre, jag lovar.
  • Gör det enkelt med maten. Känn efter vad som passar dig bäst. Är det att sprida ut matintaget under dagen eller äta allt på en gång? Ingenting är fel så länge du håller dig under 500 kalorier (600 för män).
  • Se upp med att frossa efter en fastedag. Ät normalt.
  • Gör en plan för hur just du vill köra 5:2-dieten och för hur du ska tackla fallgroparna
    • Är det viktnedgång du är ute efter, vad händer när du nått målet?
    • Hur ska du tackla fastedagarna och folk som trugar?
    • När ska du ta dina fastedagar och vad gör du när det kommer hinder?

 

Länkar till mer information om 5:2:

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/5-2-fungerar

http://www.svtplay.se/klipp/2052802/5-2-fungerar

https://en.wikipedia.org/wiki/5:2_diet

Tacksamhet

Ha en underbar måndag! #happymonday #monday #beatyesterday #härligaliv #happylife #dittval #lawofattraction #attraktionslagen

Posted by Livsfilosofi enligt Malin on Sunday, 14 February 2016

Snart halvvägs i sockerutmaningen

Ungefär halva tiden har gått i socker-/sötsaksutmaningen och jag har upptäckt en hel del om mig själv när det gäller vanor kring sötsaksätande men också matintag i allmänhet. Jag tror att jag har stoppat i mig kakor, bullar och glass för att komma upp i någon slags kalorinivå som kroppen behöver, för nu är jag mer hungrig och behöver äta mer mat, vilket kanske är positivt. Det är tur att jag lever ”5:2” annars hade jag gått upp i vikt. (5:2 berättar jag om någon annan dag.) Men det ställer till problem för mig att jag behöver mer mat, för jag är inte bra på att äta på kvällar och tycker minsann att det är lite trist att laga mat och hålla på att planera måltider. Frukost och lunch är mina huvudmåltider och jag tycker att jag äter det bra. Det är på kvällar och helger matintaget spricker. Här får jag tänka om en del.

Jag har också slutat med tuggummin då de innehåller sötningsmedel och intages för att dämpa sug. Det är lite kämpigt.

Fysiska noteringar:

  • Fick några finnar första veckan (!)
  • Är hungrigare
  • Har några gånger haft lite lite energi vid träning (kan dock vara tillfälligt)

Mentala noteringar:

  • Vanorna kring att äta sötsaker och när jag äter dem
  • PMS utan choklad är inte kul
  • Jag har fått använda min viljestyrka
  • och fantasi för att hitta alternativ

Sötsuget har inte försvunnit än och är starkast efter måltid. Men jag hoppas självklart att februaris veckor ska avhjälpa suget.

Kämpa på 🙂

Den 9 feb är det fettisdagen...

Den 9 feb är det fettisdagen…